„Mami už mu prosím tě nic nekupuj, už to fakt nemáme kam dávat“

Opakujete tuhle větu pořád dokola? 

Nebo jen cítíte (a vidíte), že už to u vás doma zašlo daleko. Všude se něco válí, děti akorát všechno rozhází, stálo to tolik peněz a stejně si s tím nehrají…

V obou případech bude se vám hodit tenhle souhrn důvodů a případně i argumentů, proč dětem příliš mnoho hraček neprospívá.

Ještě předesílám, že já sama nejsem žádný zarytý minimalista, je těžké odolat některým báječným vzdělávacím hračkám. Tím, že jsem projela 40 zemí a viděla jsem ve většině z nich, jaké možnosti mají místní děti, o to víc si vážím toho, co své dceři můžu dopřát. Ale máme to doma pod kontrolou a Mili má v dosahu opravdu jen tolik hraček, abychom z nich měly radost ona i já (hlavně i při úklidu).

V Toledu vědci přímo zkoumali, jak na děti působí velké a malé množství hraček..Děti si během pokusu hrály delší čas ve dvou místnostech. V jedné měly k dispozici hračky, ve druhé 16 hraček. No a tipujte, jak to dopadlo. Malé děti, které si hrály v prostředí s menším počtem hraček, udržely lépe pozornost, měly výraznější představivost, vnímání, poznávání a motorickou koordinaci.

A když už tady píšu o výzkumech ze světa, typické desetileté dítě ve Velké Británii vlastní 238 hraček a průměrné dítě v USA dostane ročně 70 nových hraček… Nenosí je Santa, ale  80% z nich pochází z čínských megatováren.

Tak a tady už je stručně 8 důvodů, proč je příliš mnoho hraček na škodu:

  1. Neschopnost hrát si s předměty denní potřeby

Předměty denní potřeby ( třeba vařečky, šátky, hřeben…) dávají dětem možnost rozvíjet svůj tvůrčí potenciál. Dítě má víc příležitostí vidět a proměnit náhodné věci v „hračky“ na hraní.

  1. Víc sourozeneckých hádek

Ne, vícero hračkami nezabráníte hádkám, naopak to dětem znemožňuje učit se spolupracovat. S omezeným počtem hraček jsou děti nuceny se dělit a vytvořit si vlastní systém střídání. Jsou také obecně ochotnější se dělit, protože v tom mají se svými hračkami větší praxi.

  1. Kratší doba udržení pozornosti

Menší výběr hraček umožňuje dítěti víc času na prozkoumání každé z nich. Nebude přeskakovat od jedné hračky ke druhé. Může zkoumat, co drží v ruce, pozorovat, jak to funguje, a nacházet nové způsoby hry.

  1. Péče o hračky

Chcete, aby se vaše dítě lépe staralo o své hračky? Omezte jejich počet. Naučí se neplýtvat a být k nim opatrné.

  1. Rozmazlování

Vytváříme v jejich životě normu a nastavujeme standardy toho, co by měly očekávat. Pokud je o Vánocích obdarujeme deseti dárky, je přirozené, že jsou naštvané, když jich příště dostanou pět.

  1. Smyslové přetížení

Dětský mozek je velmi citlivý. Především blikání, jasná světla a hlasité zvuky mohou způsobit nejen ztrátu soustředění. Mohou vést k podrážděnosti, vzteku, strachu nebo dokonce vyvolávat úzkost.

  1. Ztráta hodnoty

Dítě postupně přestane vnímat hodnotu věcí. Bude si říkat „Všechny jsou moje! Ale je jich tolik, že žádná z nich nemá cenu. Musím chtít něco jiného!“  Co budete kupovat dál?

  1. Budou všude a vy se z toho zblázníte

Když dětem necháte méně hraček a věcí, prohloubíte jejich pozornost a schopnost si soustředěně hrát

Míváte s částí rodiny na tohle téma rozhovory a je to pořád dokola? 

Vytiskněte si důvody jako PDF a až příště přijde návštěva a vy půjdete vařit kafe, nechte je viditelně ležet na stole.  Tisknout PDF

Možná čekáte o Vánocích hromady hraček a nemáte to srdce rodině říct „Nekupuj to“. Třeba jste se letos nemohli tolik vídat a chápete, že je to projev lásky. Nebo jako já jste nadšení z možností, které naše děti mají  Řešením je dětem hračky „točit“. Ale o tom zase jindy.

Každopádně je příležitost s dětmi něco vytřídit. Měla by to být společná „akce“, ne příliš na sílu. První vezměte ty, které samo vybere, ty, které už nefungují a takové, které už ho nerozvíjí a neučí nové věci. Napoprvé to může být jen jedna, dvě, děti se i třídění učí postupně – a nápodobou, takže doporučuji, abyste spolu s hračkami poslali do světa něco i vy. Budete fér a uděláte něco pro společný domov, který se pak i lépe uklízí 🙂