I na ty nejmenší děti se v dnešním světě valí lavina informací každý den. 

Takže, ať už se vás dotýká momentální situace nebo něco jiného, hodí se vědět, jak s dětmi o složitých tématech mluvit. Nemluvím jen o aktuálních zprávách posledních dnů a týdnů (vlastně let), ale obecně je opravdu těžké děti uchránit před záplavou různých zpráv ze všech stran. Mám pro vás dnes tedy několik tipů, se kterými souhlasím a doporučuju minimálně k zamyšlení. 

  1. Udržujte děti stranou médií. Základem je, aby byly děti v dosahu takových zdrojů informací, které jsou pro jejich věk vhodné a akorát. Nezapomeňte, že děti poslouchají, i když se tváří, že ne. To, že přísun zpráv neovlivníme mimo náš domov neznamená, že to pro ně nebudeme dělat ani doma.
  2. Uklidňujte je slovy i gesty. Říkejte jim častěji: „Jsi v bezpečí. Maminka a tatínek jsou v bezpečí. A naše rodina je v bezpečí.“ Objetí a přitulení dělají zázraky. Udělejte si na ně extra čas.
  3. Dodržujte svoje slovo. To zmiňuji často, a platí to nejen při životních změnách, kdy děti potřebují pocit jistoty a posílení důvěry ve vás, jako rodiče, který má svět pod kontrolou.
  4. Mluvte o pocitech svých i jejich. Řekněte: „Je v pořádku cítit se vyděšeně, smutně nebo zmateně.  I já jsem se tak cítil/a když…vzpomínáš? “ A taky: „Jsem naštvaná/ý, ale ne na tebe.“
  5. Používejte základní výrazy pro pocity, jako jsou „naštvaný“, „smutný“, „strach“, „šťastný“ a „překvapený“. Používejte smajlíky, obrázky a aktivity k tomu, aby uměly děti emoce lépe poznat i vyjádřit.
  6. Zjistěte, co vědí. Vaše děti spoustě zpráv moc nerozumějí. Zeptejte se jich, co si myslí, že se stalo, než jim začnete situaci vysvětlovat. Nemusí vědět všechno. I když se vás situace hodně dotýká, v tomhle malé děti nejsou „parťáci k diskuzi“.
  7. Pozor na své vlastní předsudky. Všichni je máme. Říkejte „pán“, „paní“, „holčička“ a „kluk“, a ne „tlustý chlap“, „bezdomovec“, „hezká holčička“ nebo „černoch“. Děti lidi neškatulkují, dokud je to nenaučíme. A jestli jste si hned pomysleli „To už dnes nemůžu říkat ani černoch“, tak se zamyslete nad tím, proč byste měli.
  8. Připomeňte jim nedávnou podobnou situaciz jejich života. Když se vás děti ptají třeba na krádež, řekněte: „Jeden pán něco ukradl. Vzpomínáš si, jak nám někdo vzal krabici se svačinou/ strejdovi kolo?“ Nevracela bych se ale k „těžším“ chvilkám, ze kterých bylo dítě špatné.  Nejlepší je použít příběh s dobrým koncem.
  9. Ujistěte děti o jejich bezpečí. Říkejte jim: „Máma a táta se postarají o to, aby se naší rodině nic zlého nestalo.“ Nebo: „Policie toho zloducha chytí.“ Mluvte s nimi o jejich oblíbených superhrdinech a čtěte pohádky a příběhy s dobrým koncem. Nyní víc, než kdy jindy.
  10. Jděte vena nechte děti se napojit na přírodu, vyvětrat hlavu a zažít svobodu a volnost. Užijte si to spolu s nimi

Přeji vám všem, ať se máte dobře a zažíváte chvilky radosti a lásky s dětmi.